26 лютого Міністерство цифрової трансформації запустило проект під назвою ІТ-армія або ж IT Army of Ukraine. ЇЇ основне завдання — боротися проти країни-агресора у цифровій площині. Журналіст AIN.UA поговорила з Мстиславом Баніком, керівником із розвитку електронних послуг у Мінцифри, який розповів про завдання ІТ-армії та результати її боротьби на кіберфронті за 20 днів війни.
Що таке ІТ-армія та як долучитися
ІТ Армія України — це волонтерський рух. Сьогодні він об’єднує понад 310 000 українських та міжнародних IT-спеціалістів, кіберспеціалістів, працівників креативної індустрії тощо, які борються проти окупанта в онлайні. Долучитися до кібервійська може будь-хто. Для цього потрібно підписатися на Telegram-канал проекту IT Army of Ukraine, в якому публікуються актуальні задачі.
Як працює кібервійсько та його досягнення
«Дії ІТ-армії спрямовані, в основному, на порушення доступності цифрових ресурсів Росії. У перші дні війни, головна задача спеціалістів була — паралізувати сайти державних установ та корпорацій», — розповідає Мстислав Банік, керівник із розвитку електронних послуг у Мінцифрі. Однак, з огляду на те, що населення і бізнес країни-агресора всіляко підтримували дії керівництва РФ, ІТ-армія почала атакувати ресурси, якими вони користуються.
Так, через декілька днів після нападу Росії на Україну, російські ЗМІ почали масово писати про масштабні та безпрецедентні кібератаки на сайти їх державних послуг. Йдеться про понад 50 DDoS-атак потужністю більше ніж 1 ТБ.
Всього за кілька хвилин ми припинили роботу порталу російських державних сервісів, Московської біржі, сайтів «ТАСС», «Коммерсанта», «Фонтанки» та інших провідних ЗМІ Росії. Українські кібервійська працюють, російські сайти відпочивають, — каже Банік.
Вектор атак ІТ-армії формується динамічно, але основними є наступні:
- ресурси державних установ;
- корпорації;
- оператори зв’язку;
- банки;
- кредитні спілки;
- сервіси електронного цифрового підпису;
- ряд побутових сервісів, якими користується населення: сервіси доставки їжі, кінотеатри, аптеки.
Спеціалісти ІТ-армії часто підходять до виконання задач креативно. Наприклад, ось так виглядали сайти ФСІН, Мінкульту, Міненерго, Росатома та ще низки російських інституцій після атак кібервійська 8 березня:
Крім блокування російських ресурсів, до завдань ІТ-армії входить поширення серед населення країни-агресора правдивих відомостей про війну в Україні, та тиск на компанії, які не хочуть виводити свій бізнес з РФ. З останніх кейсів — німецька мережа супермаркетів METRO. Задача ІТ-армії полягала у тому, аби залишати на сторінці компанії у Facebook негативний відгук та коментар такого змісту: Russia started war in Ukraine. Russia kills innocent people in Ukraine. You support Putin and Russian aggression. Still clear consciousness? #shameonmetro #StopFinancingRussia. Після — переходити у Google Maps та обвалювати рейтинг сторінки METRO там.
Ще ніколи Росія не була під таким тиском та не зазнавала таких втрат. Українці згуртовуються заради захисту держави, родин та рідної землі. Ніхто не стоїть осторонь. Кожен злочин, кожен обстріл, який окупанти скоюють проти України, об’єднує всіх ще більше, — підкреслює Мстислав Банік.