В березні 2022-го в Україні з’явився PayPal. Завдяки спільним діям Міністерства цифрової трансформації та активістам, що промотують Україну по всьому світу, сервіс таки зайшов в Україну. Велику історію ми писали раніше.

Серед тих, хто так брав участь в запуску — Visa. Євген Лісняк, старший директор зі стратегічних та венчурних партнерств Visa, розповів в колонці для AIN.UA, як його команда допомагала запускати PayPal в Україні.

Фото надане автором

Як запускали

Все почалося зі звернення СЕО PayPal Дена Шульмана до команди та партнерів в перші дні з початку військового вторгнення Росії в Україну. Метою проекту було в першу чергу відкрити дві важливих опції для українців:

  • отримувати кошти на свої гаманці PayPal;
  • вільно переказувати ці кошти зі своїх гаманців на українські картки.

Якщо перша функція є внутрішньою розробкою PayPal, то переказ із гаманців на банківські картки потребував саме активного залучення платіжних систем. Ми у Visa відгукнулись.

Варто згадати, що Visa та PayPal уклали договір про стратегічне партнерство ще у липні 2016 року і вже тоді почали працювати над токенізацією карток Visa у сервісах PayPal, а також безшовним досвідом переказу коштів, використовуючи Visa Direct. У вересні 2020 року це партнерство було розширене на глобальний рівень).

Visa Direct — це рішення компанії Visa для переказів в каналах картка-картка, картка-рахунок та рахунок-картка. Вона є мостом між всіма банками-партнерами Visa у світі. Через Visa Direct кошти з рахунку PayPal, наприклад, у Сінгапурі можуть бути швидко зараховані на українські картки.

Архітектура рішення від самого початку передбачала легке масштабування на нові ринки. Тому, коли виникла потреба і головним пріоритетом стало запустити сервіс в Україні, технологічно Visa була готова. Наші американські та сінгапурські інженерні команди вельми швидко змогли провести відповідні налаштування та тести, бізнес-команди в США а Європі узгодили всі необхідні процедури, а український офіс Visa надав локальну експертизу.

Тому фактично за 2 тижні ми узгодили архітектуру рішення та впровадили проект, реалізація якого зазвичай займає щонайменше декілька місяців.

Звісно, що окрім високої технологічної готовності, важливу роль відігравала висока мотивація людей, задіяних у проекті. Команди PayPal та Visa буквально не спали впродовж двох тижнів. У нас 9 годин різниця із Сан-Франциско, то бувало, що обговорення і робота тривали до 4 ранку за
Києвом, а потім американські колеги проводили дзвінок о 5 ранку вже за своїм часом.

Усіма нами рухала одна мета — якомога швидше зробити сервіс, який необхідний українцям, в першу чергу для полегшення отримання фінансової допомоги з-за кордону, а також для забезпечення можливості переказів коштів і підтримки розлучених війною сімей, коли частина близьких вимушені були покинути Україну.

Які були складності

З точки зору регуляторних актів для відкриття вищезгаданого функціоналу p2p переказів не було
обмежень чи вимог від PayPal якось реєструватися в Україні. У нас доволі лояльне законодавство завдяки прогресивному підходу і роботі НБУ. Питання скоріше було в тому, що не було платформи, яку можна було б легко масштабувати. Така платформа на базі рішення Visa Direct з’явилася у 2020 році і з того часу процес швидкого відкриття нових країн для сервісу PayPal почався.

З точки зору технологій якісь нюанси завжди виникають, особливо коли впроваджуєш швидко. Тому паралельно із інтеграцією, інша наша команда в США працювала над системою моніторингу інцидентів спеціально для нашого проекту.

Перші 24 години група моніторингу не відходила від екранів, тепер ми кожний день уважно аналізуємо всі дані. І поки що жодних проблем за картками Visa ми не бачимо (!!!). Все працює надійно, всі картки прив’язуються, транзакції успішно проходять. Наші клієнти-банки також задоволені.

Автор: Євген Лісняк, старший директор зі стратегічних та венчурних партнерств Visa в Україні, Грузії, країнах Кавказу, Центральної Азії та Південно-Східної Європи.