В умовах воєнного стану держреєстратори не працюють або їх робота не стабільна. Відтак, відсутня можливість стати засновником юридичної особи. AIN.Business з’ясував, як діяти в такій ситуації і чому договір про спільну діяльність – рятівне коло для охочих розпочати власний бізнес?
Чим юридична особа відрізняється від ФОП?
Підприємницьку діяльність можна реалізувати як ФОП, так і як юридична особа (ЮО). Найпоширенішою формою реєстрації ЮО є товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ). При виборі реєстрації потрібно врахувати з ким працюватимете у майбутньому (контрагентами будуть підприємці чи ЮО) і яка структура статутного капіталу.
Переваги відкриття ФОП:
- діяльність, в основному, пов’язана з наданням послуг;
- підприємець не збирається вести бізнес з іншими засновниками;
- малий відсоток витрат при відкритті бізнесу;
- просте ведення бухгалтерії;
- підприємець орієнтується на співпрацю з фізичними особами та населенням;
- орієнтовний обсяг доходу становить до 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, що становить трохи більше 7,5 млн грн на рік.
Недоліки відкриття ФОП:
- обрати правильний код КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності);
- вид діяльності дозволений лише для ТОВ. Наприклад, фінансова, страхова, туристична діяльність тощо;
- реєстрація лише за місцем прописки;
- ризик втрати власного майна, тобто майна, що зареєстроване на ФОП. Це поширюється на ситуації, пов’язані із заборгованостями чи судовими процесами, дотичними до підприємницької діяльності ФОПа;
- укладання договорів від власного імені, найм співробітників, сплата податків;
- низка юридичних осіб не хоче працювати з підприємцями. Це стосується і міжнародних компаній.
Переваги ТОВ:
- плануєте вести великий бізнес, залучати міжнародні інвестиції;
- співпрацювати з бізнесом з-за кордону;
- відсутній ризик втрати власного майна, оскільки засновник відповідає за борги тільки часткою свого статутного капіталу;
- кількість засновників: від 1 до 100 осіб;
- доступне велике кредитування.
Недоліки ТОВ:
- потрібний статутний капітал;
- пакет документів для реєстрації: статут, наказ, протокол;
- необхідна юридична адреса;
- бухгалтерські послуги, з якими навряд можна справитися самостійно, як у ситуації з ФОП.
Не можна зареєструвати юридичну особу, ФОП не підходить. Що робити?
Держреєстратори не працюють, а умови ведення підприємницької діяльності як ФОП вас не влаштовують. До того ж, ви не хочете вести бізнес один, а з партнером чи партнерами. Українське законодавство пропонує у такій ситуації оформити договір про спільну діяльність.
«За договором про спільну діяльність сторони зобов’язуються спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить законові. Спільна діяльність може здійснюватися на основі об’єднання вкладів учасників або без», – зазначено у ст. 1130 Цивільного кодексу України (ЦКУ).
Договір укладається у письмовій формі. Відповідно до українського законодавства, електронна версія договору має однакову юридичну силу з паперовою.
«Якщо сторони домовилися укласти договір за допомогою інформаційно-комунікаційних систем, він вважається укладеним у письмовій формі», – фіксує ст. 639 ЦКУ.
Переваги договору про спільну діяльність
Договір про спільну діяльність дозволяє визначити такі механізми співпраці:
- предмет спільних дій учасників, тобто що виробляємо чи які послуги надаємо;
- як організувати роботу;
- зони ризику учасників, зокрема координація спільних дій;
- правовий статус майна, виділеного для спільної діяльності;
- покриття витрат та збитків учасників;
- участь у результатах спільних дій.
Інші умови спільної діяльності визначаються за домовленістю сторін відповідно до ст. 1131 ЦКУ.
Оподаткування господарських відносин між учасниками спільної діяльності прирівнюється до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів.
Раніше AIN.Business писав про про договори, що спрощують життя під час війни та як їх укласти електронним шляхом.