Аня Ворона, я PM Team Lead ігрової студії Kevuru Games, підготувала для AIN.UA колонку на тему того, як війна вплинула на GameDev індустрію в цілому, так і на окремі компанії.

Аня Ворона. Фото надане автором

Український GameDev

Український ігровий ринок з початку війни пережив тимчасовий шок. Перші тижні розвитку події в Україні спричинили багато обставин, за якими люди не могли повноцінно працювати. В першу чергу вони займалися своєю безпекою, переїздом. Навіть ті, хто перебував у відносній безпеці, змушені був дуже часто бігати по підвалах під час повітряних тривог і читати новини, бо важливо розуміти, що відбувається. Тому на якийсь момент багато хто, якщо не всі компанії в Україні, пішли у невелику «відпустку» з вимушених причин.

Спеціалісти ігрових аутсорсингових компаній переїхали на захід України та закордон. Офіси компаній в містах, які найбільше постраждали від російських бомбардувань, переїхали до більш безпечних українських міст. Ті люди, які змогли стабільно влаштуватися, продовжують працювати на 100% потужності. Багато працівників, які перебувають у безпеці, виконують навіть більше роботи, підтримуючи колег, які не мають такої можливості. Вони працюють заради того, щоб зберегти всі відкриті контракти, отримати нові замовлення та не погіршити якість.

Світовий GameDev

Світовий ігровий ринок стрімко змінюється, в першу чергу з точки зору попиту на спеціалістів. Раніше рф була великим аутсорсинговим полем з великою кількістю спеціалістів різних напрямків та рівнів. Та зараз російські компанії та спеціалісти стали небажаними партнерами – світ не хоче підтримувати дику військову машину через податки. Ті компанії та люди, які прийняли рішення залишитися в рф, втратили можливість співпрацювати з цивілізованим світом. Вони не можуть повноцінно вести бізнес, бо ключові програмні продукти вже недоступні. Через це попит на спеціалістів перенаправляється на інші регіони: Індію, Азію, Східну Європу.

Великі ігрові компанії активно підтримують Україну. Окрім відмови співпраці з рф та заборони продажів їхніх ігор на території держави-агресора, вони переказують кошти на гуманітарні цілі. Наприклад, Epic Games направила на українську благодійність весь прибуток Fortnite за чотириденний період – це $144 млн.

Ми в компанії теж активно донейтимо: з 24 лютого пожертвували майже два мільйони гривень на потреби ЗСУ та волонтерів. І з першого дня війни принциповою для компанії позицією стала відмова від будь-яких ділових відносин з росією. Kevuru Games не приймає жодних запитів на послуги та припинила всі контракти з російськими клієнтами.

Наслідки ізоляції рф будуть краще відчутні через декілька місяців. Кількість запитів вже зросла, і важливо планувати свою діяльність так, щоб мати змогу його задовольнити. Вартість проектів збільшуватиметься і буде залежати не від місцезнаходження експертів, а від їх кваліфікації та експертизи.

Ставлення та побажання клієнтів

З початку війни у ​​нас справді була невелика «просадка». Було мало тікетів на естімацію, дуже мало запитів. Для нас це був перехідний період. Але потім усе швидко відновилося. Як і до війни, з’явилася велика кількість NFT та metaverse проектів, у які всі хочуть залучити інвестиції.

У перші тижні війни більшість клієнтів на проектах писали слова підтримки і цікавилися, чи наша команда в безпеці. Частина клієнтів пропонувала сприяння в релокації, юридичну підтримку з відкриттям тимчасових офісів у європейських країнах: Польщі, Німеччині, Португалії. Були випадки, коли коли деякі замовники прямо говорили, що поки не готові працювати з українськими студіями, але розглядають співпрацю в майбутньому та готові рекомендувати нас своїм партнерам.

Зі сторони певних клієнтів також були побажання, щоб усі спеціалісти, що будуть працювати над проектом, знаходилися не в Україні. Ми намагаємося максимально виконувати такі побажання – майже всі спеціалісти взаємозамінні. Якщо ж станеться так, що потрібного експерта за кордоном немає, ми, звичайно, попередимо клієнта, що доведеться почекати або на релокейт людини з України, або на пошук іншого фахівця. Але це, скоріше, виключення з правил, таких випадків від сили 3%.

Серед інших вимог – прохання зберігати всі матеріали у корпоративному хмарному сховищі, щоб вони були доступні для всіх художників та розробників. Наприклад, якщо 3D художник завершив high poly етап, то ці матеріали повинні зберігатися в сховищі, щоб інші художники могли їх використовувати у своїй роботі.

У нас був такий кейс, коли лише одна людина могла зробити волосся для персонажа. Вона почала роботу, а потім на тиждень випала з робочого графіка через переїзд. Ми пояснили клієнту ситуацію, попросили почекати. Клієнт погодився, і художник завершив свою частину роботи. Якби в нього не вийшло це зробити, довелося б шукати нового художника і переробляти волосся наново. Щоб диверсифікувати подібні ризики, ми намагаємося, щоб усі матеріали, весь написаний код, були в основній гілці і не губилися.

З багатьма клієнтами, до речі, відкрилися нові напрямки співробітництва. Були випадки, коли інші підрядники не змогли забезпечити їм належні терміни виконання проекту, і вони зверталися до нас. Нам пропонували зробити тестове, попрацювати більше, взяти нові задачі. Клієнти стали більш відповідально підходити до оплати за наші послуги – нерідко робили 100% передоплату на початку проекту, демонструючи підтримку та довіру до нас.

Робочі процеси

Наразі дуже важливо правильно планувати все. Потрібно враховувати, що не всі люди мають можливість працювати повний робочий день. До того ж я розумію, що у художника продуктивний робочий день становить шість годин, і за необхідності коригую делівері дату. Якщо спеціалісти не встигають попрацювати у будній день, вони наздоганяють це у час, коли їм зручно. Головне – виконувати всі етапи проекту до встановлених дедлайнів.

Скріншот наданий автором

У нас гнучкий робочий графік. Є певний час, коли всі мають бути на зв’язку. Максимальна різниця часових поясів серед колег – 2,5 та 3 години. Наприклад, є розробники та 3D художники по персонажам з Індії, Казахстану. Ми враховуємо різницю в часі і часто підлаштовуємося під побажання спеціалістів, які мають певні робочі складнощі через інший часовий пояс. І ніколи не чіпаємо обід. Обід – це святе.

Що стосується морального стану, то я чудово розумію, що ми не роботи. Коли начитаєшся новин, іноді тобі вже нічого не хочеться робити. Це дуже сильно впливало на продуктивність перші два тижні. Що допомагає? Гумор, турбота, взаємопідтримка.

У компанії є психологічна допомога, де можна отримати безкоштовні сесії із психологом. Всі PM завжди в курсі, хто як почувається у кожній команді, можливо, хтось має потребу звернутися за допомогою. Усі зі свого боку намагаються підтримати колег.

Рекрутинг без меж

Зараз у нас в компанії з’явилося багато англомовних працівників. У мене, до прикладу, мультинаціональна команда розробників. Тож дейліки (щоденні онлайн зустрічі) проходять англійською. Всі колеги це сприйняли добре – чудова можливість потренувати англійську. Гейм-продюсер у нас зі США, з ним всі гейм-дизайнери розмовляють англійською. Усім дуже подобається.

Є співробітники, які повністю перейшли на українську. З першого дня війни. Деякі починають переходити поступово.

Найбільш затребуваною ігровою спеціальністю наразі залишається розробник. Особливо цінуються розробники Unreal – це найперспективніший рушій, який використовується для створення передових ігор з сучасною графікою. З урахуванням закриття російського ринку розробників для всього цивілізованого світу, попит на українських спеціалістів значно зросте, що напряму вплине на рівень грошової компенсації.

Важливо розуміти, що зараз настає переломний момент, тому що ігрові та ІТ компанії перестали відбирати людей за мовною ознакою. Мультинаціональні команди стають популярнішими. Колеги спілкуються спільною для всіх англійською мовою та успішно співпрацюють. Коли ми звикнемо до цього, ми зможемо працювати з ще більшою кількістю людей з усього світу.

Поступово зростає перспективність найму людей з напряму Латинської Америки. Країна, що розвивається, не означає, що країна без талантів. Людей з математичним складом розуму в Чилі не менше, ніж у Швейцарії. Просто їх потрібно знайти, відкрити та виховати. Чим ми, власне, і займаємося.

Незабаром не буде жодних меж ні для ігрової індустрії, ні для нашої роботи, зокрема. І це чудово.

Автор: Аня Ворона, PM Team Lead в Kevuru Games