У листопаді 2022 у парламенті зареєстрували законопроект, який дозволить ФОПам 3-ї групи не заморочуватись бухгалтерією та податками. AIN.UA спитав у бухгалтера, що працює з ФОП, які «підводні камені» можуть бути в такому режимі. Також ми звернулися до автора законопроекту, народного депутата Ярослава Железняка, щоби він розповів у деталях, як працюватимуть ці норми.
Які зміни пропонують
Фізособа-підприємець (ФОП) на 3-й групі — це режим, популярний серед IT-спеціалістів, фрілансерів, дизайнерів, маркетологів та інших представників креативних професій. Зараз, якщо ви зареєстровані як «спрощенець» 3-ї групи, маєте сплачувати 5% податку з доходу, єдиний соціальний внесок (ЄСВ), а також звітуватись про це все у податкову.
У новому законопроекті автор пропонує, щоб за таких підприємців платив податки і здавав декларації банк, де у них є спеціальний рахунок для цього. Тобто, щоб банк виступав як податковий агент для ФОП. Такий режим отримав робочу назву Smart ФОП.
Раніше AIN.UA більш детально розповідав, що саме пропонує законопроект. Цю ініціативу вже підтримало Мінцифри, тож якщо його погодять на комітетах і проголосують, така норма може запрацювати уже наступного року.
Які «підводні камені» можуть чекати на учасників Smart ФОП
Які не дуже передбачувані складнощі можуть виникнути? Про це AIN.UA спитав у бухгалтерки Тетяни Черньонок, автора Telegram-каналу «Твій бухгалтер». На її думку, із банками проблем в цьому не буде: адже вони уже виступають як податкові агенти по доходах фізосіб (виплати по депозитах, кешбеки), утримують податки та звітують самостійно. Тож, на думку бухгалтера, банки дороблять софт, наймуть більше менеджерів, ймовірно, піднімуть плату за таку послугу, і все працюватиме.
Проте із виконанням норм нового проекту, за оцінкою бухгалтера, може бути п’ять потенційних проблем:
- Якщо банк припуститься помилки при декларуванні? Гіпотетично, за нормами самого проекту, банк і нестиме за це відповідальність. Як буде насправді — побачимо.
- Якщо ФОП віддав бухгалтерію банку, розслабився, перестав слідкувати за лімітом доходу (а це означає перехід із спрощеної на загальну систему оподаткування)? У проекті йдеться про це: з перевищення ФОП має платити 15% податку (це чинна норма Податкового кодексу: 15% податку та самостійний перехід на загальну систему з наступного кварталу). Отже, саме за перевищення відповідатиме ФОП. Але проект нічого не говорить саме про процес переходу. Банкам було би краще вирішити це технічно: наприклад, зробити фільтр, щоб при досягненні ліміту кошти на рахунок ФОП не зараховувалися.
- Якщо ФОП переплатив податки? За нормами Податкового кодексу, переплачений єдиний податок повернути не можна. Тож, якщо банк помилився і нарахував більше податку з доходу ФОП, або ж у ситуації, коли ФОП заплатив клієнт, а потім кошти довелося повернути (а податок з них уже сплачений), можуть бути складнощі з поверненням такої суми.
- Як визначати дохід ФОП? Судячи з усього, 5% сплачуватимуться з усіх коштів, що надходять на рахунок ФОПа. Але ж не усі ці транзакції стосуватимуться його прямого доходу, наприклад: фіндопомога, кредити, бюджетна допомога, відсотки за депозитом, повернення авансу від постачальника, депозитні суми за контрактами і таке інше.
- Як оподатковувати платежі ФОП, з яких платиться еквайрингова комісія? Якщо ФОП отримує платежі через POS-термінал або кнопку на сайті, тобто, клієнти розраховуються картою, з таких платежів він платить комісію за еквайринг. На рахунок ФОП такі гроші надходять за мінусом сплаченої комісії. Але у дохід рахується повна сплачена клієнтом сума.
Як працюватиме новий режим: розповідає автор законопроекту
AIN.UA задав ці та інші питання про те, як працюватиме новий режим, авторові законопроекту, народному депутатові Ярославу Железняку. Наводимо його відповіді нижче:
Як ФОП можна буде перейти на цю систему?
Чинні ФОП, які захочуть працювати на цій особливій системі оподаткування для 3-ї групи, матимуть перейти на неї. Для цього треба буде подати відповідну заяву, це можна буде зробити через «Дію», коли законопроект буде ухвалений і додані відповідні функції.
Що робити тим ФОП, в яких рахунки в кількох банках?
Спеціальний рахунок повинен бути тільки в одному банку, для того, щоб банк міг контролювати ліміти. Один з варіантів реалізації: це буде новий рахунок (не ті, які вже відкриті у ФОП), і тоді старі не потрібно буде закривати. Інший варіант: треба буде обрати один із чинних рахунків, і тоді інші треба буде закрити. Як саме це буде реалізовано, це питання підзаконних актів: Мінфін з НБУ будуть вирішувати, як краще це зробити, щоб легше та ефективніше адмініструвати процес.
Що відбуватиметься, якщо банк припускається помилки при декларуванні або обчисленні доходу ФОП?
Якщо банк помиляється, відповідальність несе виключно банк. Але враховуючи особливості банківської системи, поки важко уявити ситуацію, що банк припуститься помилки.
Чи банк слідкуватиме за лімітами по доходу?
Ймовірно, банки будуть сповіщати клієнтів про наближення до лімітів. Але це питання сервісу вже кожного окремого банку. Якщо ФОП перевищить ліміт, то наслідки будуть такі ж, як і зараз — підвищена ставка податку для суми перевищення лімітів і переведення на загальну систему.
Не всі гроші, які заходять на рахунок ФОП, можуть бути його доходом (кредити, відсотки, допомога, тощо). Як банк визначатиме базу оподаткування?
Це питання ще треба буде вирішити. Загалом, я впевнений, що якщо банки змусити перевіряти та відфільтровувати дохід за типом, то вони просто не захочуть включатися в цю систему, бо процес перевірки справді важкий. Тому мені, принаймні поки, здається, що інші доходи ФОП краще отримувати на інші рахунки, відкриті просто як фізичній особі.
Як обліковуватиметься дохід від послуг, які ФОП продав з комісією еквайринга?
Базою оподаткування буде дохід, який безпосередньо зайшов на рахунок. При цьому, варто зауважити, що законопроект наразі допускає отримання тільки грошового безготівкового доходу.
Коли ймовірніше всього запрацює ця норма?
Плануємо її імплементацію на 2023 рік, але поки проходять експертні обговорення, говорити про конкретну дату зарано.
Чи буде якийсь перехідний період?
Це добровільна система, тому перехідний період не потрібен. Якщо особа захоче, то зможе обрати банк податковим агентом, якщо не захоче — буде і далі працювати так, як зараз.
Чи ведуться обговорення з банками про таку послугу? Чи братимуть банки якусь комісію за це?
З банками обговорення ведуться, але поки немає прийнятої редакції, банки не говорять про комісію. Для банків це все можна взагалі звести до простої програми, яка сама буде вираховувати, скільки і куди треба платити. Тому про суттєві витрати для них не варто говорити. А, відповідно, про високі комісії теж. Але сам факт того, що кошти лежать на рахунку в якомусь банку, це вже для них простий дохід, а отже і стимул працювати з цією системою оподаткування.