AIN.UA продовжує публікувати історії українського бізнесу, який пристосовується до роботи з тривалими відключеннями світла. Цього разу про те, як працювати у блекаути, розповідає Андрій Чумаченко, співзасновник та керівний партнер агентства інтернет-маркетингу Netpeak (частина Netpeak Group). Головний офіс агентства — в Одесі, за період посилених обстрілів місто кілька разів лишалося зовсім без світла.
Як компанія готувалась до тривалих відключень світла
На початку повномасштабного вторгнення ми займалися безпекою співробітників та волонтеркою, тож до блекаутів почали готуватися влітку, коли стало зрозуміло, що така «стратегія» росіян буде мати продовження. Першочергове завдання було — забезпечити абсолютну автономність для офісу.
В Одесі й раніше були іноді проблеми з електроенергією у центрі міста (ті, хто памʼятають, як на одеських будинках розташовані електродроти, зрозуміють, про що я), тож потужний генератор в офісі у нас вже був.
Також ми зробили запаси води та палива, уклали договори з декількома інтернет-провайдерами, поставили старлінки.
Співробітники в чатах хизуються своїми винаходами з автомобільними генераторами, інверторами та сонячними батареями та діляться лайфхаками зі зберігання продуктів.
Як відключення впливають на роботу компанії в Одесі? Чи відкривали інші офіси або релокейтили людей?
Після початку повномасштабного вторгнення ми спочатку скоротили офісні площі, тож замість 3 поверхів в Одесі ми залишили тільки один, бо багато співробітників розʼїхалися, або працювали з дому за звичкою ще з ковіду.
Але коли почалися проблеми з електрикою, ми знов винайняли поверхи, від яких раніше відмовилися. Всередині команди жартують, що в офісі зустрічають колег, яких не бачили наживо вже три роки.
Ми сформували блекаут-стійкі офіси в містах: Одеса, Київ, Львів, Ужгород, Кривий Ріг, Дніпро, Рівне та Харків, у яких можна вільно працювати за потреби.
Крім того, домовилися з колегами з Genesis, що наші співробітники у Києві зможуть використовувати вільні місця в їхньому офісі, а команда Genesis в Одесі може працювати в нас. Зараз ми маємо домовленості у декількох містах України, де знаходяться наші співробітники, щоб забезпечити їм робочі місця.
Чи впливають відключення на продуктивність, роботу із клієнтами, фінансові показники?
Відключення, на жаль, найбільше впливають не стільки на продуктивність, скільки на робочі графіки людей. Авжеж, іноді доводиться переносити зустрічі, чи працювати «тоді, коли світло є, а не тоді, коли звик». Відносини в командах побудовані на взаємодопомозі та взаємопідтримці, загалом ми справляємось і страхуємо один одного.
Всі співробітники — «заряджені», бо хочуть бути корисними для своїх сімей та країни. Всі чудово розуміють, що незручності, які наразі нас спіткають, це — ніщо, порівняно з тим, що переживають наші захисники на фронті, серед яких є і наші колеги та друзі, тож всі «тримають тил», хоч як би пафосно це не звучало.
Щодо фінансових показників, то ще у березні ми в агентстві інтернет-маркетингу Netpeak переглянули фінансовий план на 2022 рік та станом на кінець грудня, попри складну ситуацію зі світлом, зменшений план виконали на 102%.
Чи міняли графіки та режими роботи? Чи доводиться скорочувати людей, урізати зарплати, ставити проекти на холд?
З початком повномасштабної війни всі компанії Netpeak Group сконцентрували свої сили на 4 фронтах роботи: економічному, інформаційному, гуманітарному та мілітарному.
На початок повномасштабного вторгнення дохід різко впав у тих компаній групи, які працюють на ринку України, зокрема, в агентства інтернет-маркетингу Netpeak, платформи для пошукового маркетингу Serpstat, платформи з колтрекінгу Ringostat, а також агенції digital-маркетингу Inweb.
Нашим завданням було зберегти робочі місця та продовжити працювати, для цього ми почали виходити на нові ринки. Довелось перебудовувати свої бізнес-процеси для виходу за кордон і понад 40 співробітників змінили свої посади всередині компаній, щоб прискорити це.
Так, наприклад, українська платформа колтрекінгу, телефонії та наскрізної аналітики Ringostat вийшла на ринок Болгарії. А агентство інтернет-маркетингу Netpeak — на ринок Великобританії, Німеччини та Іспанії.
Попри складну економічну ситуацію мультипродуктова компанія Tonti Laguna Mobile, яка створює та просуває власні мобільні додатки, навпаки виросла у 4 рази за виторгом та у 5 разів за прибутком за період війни.
Крім того, нам вдалося відкрити 2 нові компанії — стартап-студію мобільних додатків Kiss My Apps (частина Tonti Laguna Mobile), рекрутингову агенцію та зовсім скоро відбудеться реліз SaaS-сервісу для просування мобільних додатків Asolytics (частина Tonti Laguna).
У цьому випадку те, що ми є групою компаній, в якій працює 18 компаній різних напрямків, серед яких агентства з performance-маркетингу, компанії зі створення власних SaaS-платформ, мобільних додатків і нових проєктів у сфері digital, дало нам можливість продовжити розвиватися навіть в умовах війни.
Власне, на економічному фронті нам вдалося не тільки зберегти робочі місця, а й продовжувати ними забезпечувати українців. Так, з 24 лютого і станом на грудень ми працевлаштували 255 українців. На сьогодні у Netpeak Group відкрито 45 вакансій.
Одеса після обстрілів лишалася знеструмленою на кілька днів, як виживає місто? Чи є волонтерські ініціативи, пункти обігріву?
Наш офіс знаходиться біля відомого книжкового ринку, що на Олександрівському проспекті в Одесі. Всі називають його просто «Книжка», там завжди можна випити найсмачнішу в місті каву, купити якісь іноземні продукт та солодощі, або, наприклад, обміняти готівкову валюту за вигідним курсом.
Коли були перші тривалі відключення, то на декілька днів місто наче завмерло, і навіть на «Книжці» мало хто працював, хоча фактично, вона не припиняла роботи навіть у березні. Але вже через три дні звуки міста перетворилися на суцільне торохтіння генераторів. Наразі, важко знайти кавʼярню, продуктовий магазин, перукарню чи взагалі будь-який бізнес, який би не мав генератора.
Працюють ринки, торговельні центри, є пункти незламності та і просто суспільні місця, де можна обігріватися та зарядити пристрої. А водії в Одесі й раніше були доволі «гарячі», тож, здається, що без світлофорів їм навіть зручніше.
Звісно, є райони чи будинки, в яких ситуація гірша, а у менших містах в області також є серйозні труднощі. Електротранспорт не ходить, мабуть, вже місяць, дитсадки не працюють з початку повномасштабної війни та багато інших проблем.
Але, загалом, всі дуже швидко адаптувалися. Всі хочуть жити та працювати, щоб прискорювати перемогу.