Днями ми писали про початок найбільшого за останніх 20 років судового процесу проти технологічної компанії, яку звинувачують у монополії. Мова про компанію Google, детальніше про суть справи можна почитати нижче. Якщо коротко — компанія використовувала своє монопольне становище на ринку пошуку для просування своїх продуктів. 

Наприкінці вересня почалась друга подібна справа — на цей раз проти Amazon. Насправді, це великий серйозний суд, команда позивачів готувалась до нього два роки. Обвинувачення підготувала Ліна Хан, яка недавно очолила FTC та планує серйозно боротись проти монополій великих технологічних компаній. Саме Amazon називають її головною ціллю. На її думку — домінування великих технологічних бізнесів є злом, незважаючи на сервіси, які спрощують життя людей. 

У чому ж звинувачують Amazon:

  • Звинуватили у незаконному зборі інформації через розумну колонку Alexa та розумні дверні замки та камери Ring. 
  • Amazon спеціально робить процес відписки від Amazon Prime занадто складним. 
  • Найсерйозніше звинувачення — маркетплейс. Amazon змушує продавців використовувати свої сервіси, як от доставку, рекламу на платформі, логістику і тд. Якщо цього не робити, стверджує FTC, продажів не буде. Проблема ще й тому, що всі перечислені вище сервіси від Amazon — дорогі для продавців, але вони не мають вибору окрім як платити ці комісії.
  • На додачу, Amazon часто надає конкурентну перевагу саме своїм товарам, що зменшує шанси продавців з маркетплейсу заробити. 

«Amazon — монополіст, з його поганим сервісом змушені миритись і покупців, і продавці. Заробили два долари — один віддайте Amazon», — говорить Хан.

Ідея позову від FTC у тому, щоб заборонити Amazon використовувати подібні практики і створити чесне конкурентне середовище. 

В компанії Amazon, звісно ж, звинувачення відкидають і називають помилкою виокремлення фактів. Представники Amazon стверджують, що компанія надає передові послуги як людям, що працюють з маркетплейсом, так і супер швидку доставку користувачам на товари з максимально доступною ціною. «Якщо FTC переможе, то єдине, чого вони досягнуть, це менша кількість товарів по вищим цінам, з довшою доставкою і зменшенням опцій для малого бізнесу», — говориться у заяві компанії. 

Що правда, як стверджують інсайдери, Amazon вже по суті не програв, оскільки FTC не просить головного — розділити компанію на частини. Справа у тому, що останнім часом уряд США працює над ним, щоб великі технологічні компанії не консолідували можливості, а навпаки — зменшували контроль над популярними продуктами. Так, у Meta вимагають розділити контроль за соцмережами, у Google — пошуковий та рекламний бізнеси. У позові FTC вимоги щось розділяти — немає.