Український стартап Releaf Paper, який виробляє папір та тару із опалого листя, представив новинки для локального ринку та планує розширювати його у 2024 році. Вже цього року стартап має намір інвестувати від €500 000 у проєкт з переробки зелених відходів, а у 2025 році – збільшити поточний раунд інвестицій до €16 млн.
AIN.UA запитав співзасновника та СЕО Releaf Paper Олександра Соболенка про розширення українського виробництва та подальші інвестиційні плани.
Весь минулий ми активно займалися розвитком бізнесу на європейському ринку: відкрили офіс у Парижі та почали формувати локальну команду для роботи над проєктом фабрики, відкриття якої заплановане на другу половину 2024 року. Напередодні ми залучили €,2,5 млн від інвестиційного фонду Європейської комісії, який буде направлений на створення власних виробничих потужностей. Водночас ми продовжували використовувати виробничі потужності українських підрядників для виготовлення кінцевого пакування, яке експортували до країн ЄС.
Для українських споживачів — малого й середнього бізнесу, великих корпорацій, й особливо ритейлу — ми приготували у 2024 році багато новинок. Зараз уже доступні картонні коробки, паперові пакети, пакувальний папір в аркушах та невеликих ролах, навіть блокноти для тих, хто цінує ліси, в обмеженій кількості. Усі ці продукти вироблені з українського листя, яке збирають муніципальні служби. На жаль, листя в нас зазвичай спалюють, тому ми раді, що можемо зменшити CO2-емісію, а також створити продукт, який допоможе бізнесам показати, що серед їхніх цінностей — екологічна складова.
Раніше ви казали, що раніше фокусувалися на іноземних ринках, а зараз плануєте фокусуватися на українському. Чому на вашу думку саме зараз – час для цього?
Releaf Paper як технологія з виробництва паперу з опалого листя та як компанія народилися в Україні, ми знайшли наших перших клієнтів саме тут. І засновники, і більшість команди — українці. Україна для нас завжди була й буде значущою, хоча через війну фокус останніх двох років перейшли на інші ринки, усе одно промотували український продукт. Нам зрозумілий ринок України й ми віримо в його потенціал, бачимо попит на екологічні товари, тому ухвалили рішення відновити повноцінну комерційну діяльність. Ми продовжували отримувати запити від українських споживачів і під час повномасштабного вторгнення, й ось тепер ми маємо можливість їх задовольнити.
Яких вкладень потребує розширення українських потужностей?
Усі продукти будуть виготовлятися з нашого матеріалу на місцевих українських підрядних підприємствах. На цьому етапі наші інвестиції будуть направлені на маркетинг та персонал. Для українського ринку ми виокремлюємо структуру й команду, щоб дуже швидко реагувати на запити споживачів. Цю команду як комерційний директор очолить Віталій Годзула, який раніше обіймав керівні посади в Lenovo.
Ми обрали таку бізнес-модель: наші продукти будуть доступні клієнтам через замовлення з нашого інтернет-магазину. Окрім того, ми ведемо перемовини з низкою торгових онлайн-майданчиків, через які теж буде реалізовуватися наша продукція, збільшуючи охоплення. Також ми розраховуємо на український великий та середній ритейл, для роботи з яким ми сформували B2B-відділ, орієнтований на прямі продажі. Хорошим сигналом є те, що деякі представники великих компаній уже вийшли з нами на контакт ще за кілька місяців до офіційного анонсу.
З другого півріччя 2024 року ми плануємо розпочати роботу над проєктом сировинного виробництва в Україні, яке перероблятиме зелені відходи на наповнювач для виробництва паперу. У цьому, власне, і є інновація Releaf Paper, але станом на зараз саме такого типу виробництва в Україні в нас немає. Стартові інвестиції складатимуть €500 000. Якщо ми пізніше вирішимо реплікувати свій формат повноцінної целюлозної фабрики — інвестиції зростуть до €5 млн.
Минулого року ви говорили про плани залучити €8 млн та пошуки нового лід-інвестора, як це просувається?
Наша співпраця зі стратегічним партнером (інвестиційний фонд Європейської Комісії) складається з двох частин: грантової та інвестиційної. Ми вже отримали €2,5 млн в межах співфінансування пілотної фабрики у Франції. Перемовини щодо інвестиційної складової та дью ділідженс тривали більшу частину минулого року, і врешті ми домовилися про більш вигідні для себе умови.
Цей раунд відбудеться у 2025 році, а його сума збільшиться вдвічі — до €16 млн. До того часу ми закінчимо реалізацію проєкту целюлозної фабрики у Франції, що суттєво підвищить оцінку нашої компанії в переговорах. Усі кошти будуть спрямовані в розширення наявних виробництв та створення нових.
Венчурний фонд Європейської Комісії зажди надає лише 50% інвестицій у раунді, інші 50% ми повинні залучити від стороннього інвестора. Оскільки нам, станом на 2023 рік, ще не були відомі фінальні умови участі ЄК, ми не проводили активний пошук співінвестора. Однак ми все одно отримували дуже багато запитів та пропозицій щодо інвестування, в основному — із Західної Європи. Більшість із них не відповідають нашим очікуванням, адже готові інвестувати дуже малі в обмін на суттєву частку.
Наразі Releaf Paper коштує понад €20 млн, і нас, на відміну від багатьох українських стартапів, не цікавлять інвестиції менші за шість нулів. Ми продовжимо пошук співінвестора в другому півріччі цього року — перевагу надаватимемо профільним європейським фондам. Ми докладемо всіх зусиль, щоби стати єдинорогом.