Майже від початку повномасштабного нападу росії на Україну Ілон Маск відкрив продаж терміналів Starlink до нашої країни. Вони забезпечують супутниковий доступ до інтернету у критичних для українських військових та цивільних локаціях: на електростанціях, військових базах, лікарнях тощо.
AIN.UA поговорив із кількома волонтерами, що купляють і возять старлінки в Україну, про те, як виглядає цей процес, та які в ньому є особливості та складності.
Є два способи замовити старлінк для військових або на цивільні потреби: безпосередньо в Україну, або ж у якусь із країн ЄС (щоби потім переправити до України). Розповідаємо, як це працює.
Як замовити в Україну, оплатити і отримати
Замовлення
З лютого старлінки можна замовляти в Україну з офіційного сайту. Волонтери, з якими поспілкувалася редактор AIN.UA, замовляють пристрої як фізособи і розраховуються українськими гривневими картами.
Аналітик Центру протидії корупції Антоніна Волкотруб як волонтер постійно купляє старлінки ще з весни. Вона описує процес замовлення так:
- зайти на офіційний сайт Starlink;
- ввести адресу для використання і оплатити депозит;
- після цього система сайту помістить користувача в чергу;
- після сплати депозиту проходить один-два місяці, і на імейл, вказаний при замовленні, приходить лист про можливість купівлі старлінку через особистий кабінет на офіційному сайті.
Оплата і доставка
Платити за старлінки можна гривневими картками українського банку (якщо мова йде про замовлення в Україну).
«Із хороших новин: вартість старлінка для українців змінилася. Коли купувала термінал у березні 2022 року, він з доставкою коштував $659 доларів. Зараз — $385. Вартість абонентської плати також впала із $120 до $60 на місяць», — розповідає Антоніна.
Після сплати повної вартості термінал висилають до України. Доставка триває 2-3 тижні. По країні його доставляє «Нова пошта», тож коли термінал вже перетнув український кордон, за ним можна слідкувати за допомогою онлайн-трекінга посилок на сайті
Особливості замовлення та доставки, на які в коментарі для AIN.UA звернули увагу волонтери Ная Новак та Павло Богдаренко:
- Для оформлення заявки варто створити окремий імейл, він потім буде використовуватись як логін. Можна замовити кілька терміналів з одного імейла на різні адреси доставки, але тоді з цієї пошти можна буде керувати статусом усіх замовлених на неї старлінків, це некоректно з міркувань безпеки. Оплата також буде стягуватись з одного акаунта за всі зареєстровані на нього термінали.
- Якщо замовляти термінал одразу в Україну, ви отримаєте можливість безкоштовно ввімкнути portability mode — режим, який дозволяє перевозити ваш старлінк з місця на місце; це важливо для військових, адже вони періодично змінюють позиції. З мінусів такого варіанту — непередбачуваний термін доставки. Компанія відправляє старлінки в Україну партіями, тож ви залишаєте заявку, вносите депозит і чекаєте, коли набереться достатня кількість замовлень. Ніхто наперед не скаже, скільки доведеться чекати: два тижні чи три місяці.
- Розмір абонплати залежить від країни, куди ви замовляли термінал. Для України це $60 на місяць. За замовчуванням вона знімається з тієї ж картки, яку ви вказали при замовленні. Можна переприв’язати до акаунта іншу картку. Також підрозділ може поставити термінал на баланс частини, потім подати заяву у Міноборони і перереєструвати термінал, тоді за користування сплачуватиме держава.
«Загалом замовляти старлінк в Україну значно вигідніше і зручніше, тож якщо ви з родиною чи друзями готові задонатити $600 на ЗСУ, хорошим рішенням буде оформити заявку, дочекатись свого термінала і передати його на потреби військових», — говорить Ная Новак.
Як замовити в ЄС і потім перевезти до України
Але, якщо вам для замовлення критичний час, швидше буде замовити термінал на одну з країн ЄС і потім везти його в Україну. Саме цим займається волонтер Володимир Притула. Він у коментарі AIN.UA описав деталі цього процесу.
- Замовляти також краще на офіційному сайті, в залежності від того, в яку країну йде замовлення, різниться ціна. Старлінк у Словачину коштуватиме 350 євро + підписка, в Естонію — 370 євро, в Чехії — 380 євро, у Польщі — 480 євро, і тому подібне.
- Потрібно враховувати, що є версії Residential та RV. RV-версія дорожча, але працює всюди плюс можна зупинити підписку. З її мінусів: нижчий пріоритет підключення до супутника. Тож, перш ніж замовляти для військових термінал, варто уточнити, яка саме версія їм потрібна.
- Особливість роботи Residential-версії в тому, що вона прив’язана до локації. Тож, щоб такий термінал, який замовили, приміром, у Словаччину, працював в Україні, його необхідно відкрити і активувати по адресі у країні замовлення, і бажано також налаштувати portability (ці налаштування безкоштовно для ЗСУ поки працюють через раз). По приїзду в Україну потрібно звертатися до сапорта і переприв’язувати вже локальну адресу.
«У нас був випадок, коли Residential-версію купили на Італію і потім привезли сюди уже “цеглину”, довелося відправляти назад, активувати в Італії і вертати в Україну», — розповідає волонтер.
- З оплатою також можуть бути проблеми. З досвіду Володимира, якщо оплачувати старлінк за кордоном українською карткою, можуть бути проблеми. Тому краще знайти знайомих у тій країні, куди ви замовлятимете термінал, просити їх оплатити місцевою карткою.
- Щодо документів: щоб вбілу провезти термінал для військових, достатньо простого листа-звернення від частини (нижче наводимо приклад), де вказаний ЄДРПОУ та повна юридична адреса, на митницю. У листі варто вказати прохання про те, щоб цей термінал визнали гуманітарною допомогою. Оригінал документа не потрібен, достатньо буде pdf-файла чи фото документа з мокрою печаткою
Приклад листа на митницю від частини:
Вих. №ХХХХХ від (дата, рік).
Реквізити локальної військової адміністрації.
Реквізити та ім’я начальника митниці, через яку провозитимете термінал.
ЗВЕРНЕННЯ
У зв’язку зі збройним вторгненням військових сил РФ в Україну та запровадженням воєнного стану відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 (зі змінами) просимо прийняти рішення щодо визнання гуманітарною допомогою, яка на безоплатній основі передається до ВІЙСЬКОВА ЧАСТИНА (номер частини) (код ЄДРПОУ ХХХХХ), Україна, (адреса частини), від громади (місто та країна замовлення), а саме:
№ | Номенклатура | Кількість, шт/ Quantity, pc |
1 | Starlink | 1 |
Контактна особа військової частини: (ім’я та контакти особи)
Здійснення передачі гуманітарної допомоги за цільовим призначенням гарантую.
(Дата, підпис)
- Щодо швидкості доставки з-за кордону: найшвидший кейс за досвідом Володимира: 4 дні з Німеччини до Польщі, і ще день по Україні. Зі Словаччини: 7-8 днів до країни і день до України.
- Треба обов’язково слідкувати за тим, щоб мережа, яку налаштовують з терміналу, була захищена (вхід до неї має бути через логін/пароль, як, приміром, до Wi-Fi-роутера). Також варто пам’ятати, що якщо тричі дістати з роутера елемент живлення, налаштування скинуться до заводських (тобто, незахищених).
Волонтери також радять звертатися по консультації до людей, які вже займаються замовленням та доставкою старлінків. З логістикою старлінка для ЗСУ може допомогти, наприклад, організація UA Responders. Слідкувати за змінами можна і у профільних спільнотах, найвідоміша — «Народний Starlink» у Facebook.